Newsgroups: no.news.diverse Subject: AUs forslag til organisering av markedsgrupper. From: USENET Norges Arbeidsutvalg Date: Mon, 30 Nov 1998 05:05:17 +0100 Message-ID: <3662197D.87A7FA86@usenet.no> Det først om fremst diskusjonen har stått om, er om man skal ha et eget hierarki med slike grupper, eller om man skal legge dem inn under de andre gruppene i hierarkiet der de "hører hjemme". Vi ser fordeler og ulemper ved begge systemene, men har endt på å legge dem i en egen gren av hierarkiet fordi: - vi tror det er mer intuitivt å gå til et eget sted i hierarkiet når man skal selge eller kjøpe noe. Omtrent som i dagsaviser, blader og tidsskrifter, der man har egne avdeling er for kjøp og salg. - vi får problemer med en diverse-gruppe for kjøp og salg hvis vi ikke gjør det slik. Og en slik gruppe er definitivt nødvendig. - det samme gjelder en gruppe for kontaktannonser. Den vil høre greit hjemme under en slik gren av hierarkiet. Videre har vi hatt litt diskusjon om hva et slikt hierarki skal hete, hvis man organiserer det slik. AU har landet på no.annonser.* som det beste navnet. Slik får vi også gruppen no.annonser.kontakt, noe som jo kan være et riktig navn. Vi lager et felles charter for alle disse gruppene, siden de samme reglene vil gjelde. Det eneste unntaket er no.annonser.kontakt, som av naturlige grunner får et eget charter. Vi legger ned no.biz.*, og tar denne trafikken inn i markedsgruppene sammen med de andre annonsene. Vi lager altså ikke egne grupper for kommersiell og privat trafikk. Vi vil heller ikke skille mellom kjøp og salg. Vi må ha noen føringer på hvordan headere skal se ut i postinger til gruppene, siden det vil være praktisk å kunne skille mellom kjøp og salg, men kanskje også med geografiske hensyn. Det kan også være andre ting som kan være lurt å merke postingene med. Den diskusjonen kan taes i forbindelse med skriving av det generelle charteret. Igjen vil dette kunne være litt anderledes for no.annonser.kontakt (kjøp/salg er vel ikke så aktuelt, men geografisk tilhørighet er kanskje viktigere). no.annonser.* foreslåes som et ganske "flatt" subhierarki. Det vil sannsynligvis ikke bli behov for veldig mange grupper her, siden en markedsgruppe vanligvis vil dekke et større felt enn en "vanlig" newsgruppe. Det er egentlig få vanlige newsgrupper som har behov for en markedsgruppe, og det er heller ikke så lett å prøve å "speile" det øvrige hierarkiet inn i en slik struktur for annonser. Vi får også kortere gruppenavn hvis vi holder dette så flatt som mulig. Unntaket er no.annonser.it.*, siden vi antar det her vil være behov for mange flere grupper enn for andre felter. Vi kan også opprette flere subhierarkier senere, skulle dette bli nødvendig. For å begrense krysstrafikk mellom markedsgruppene og "vanlige" grupper som omhandler samme tema, vil vi ha automoderasjon på postinger til markedsgruppene. Dette vil bestå i at en melding som forsøkes postet til både en markedsgruppe og en vanlig gruppe, antas å høre hjemme i markedsgruppen, og de andre gruppene fjernes fra headeren. En beskjed om hva som har blitt gjort, vil bli sendt posteren av artikkelen. Dette er ingen perfekt løsning, men vil forhåpentligvis ta noe av krysspostingen. En posting med konkrete gruppenavn vi i øyeblikket har (eller har vedtatt å opprette) vil om kort tid følge i denne gruppen. -- For Arbeidsutvalget, Henning Maagerud au(at)usenet.no