Newsgroups: no.usenet.admin,no.usenet.informasjon Subject: Forslag til nytt valgreglement From: USENET Norges Arbeidsutvalg Date: 07 Mar 2000 16:35:38 +0100 Message-ID: I samband med valget på AU i november 1999 ble det avdekket enkelte svakheter ved valgordningen. AU tok derfor initiaivet til en prosess for å revidere valgordningen. Prosessen resulterte i en ganske lang debatt og AU har etter beste evne forsøkt å omforene denne debatten til et konkret forslag til revidert valgordning. Dagens regler for valg til AU finnes i sin helhet her: http://www.usenet.no/valgreglement.html Forslagene til endringer er kodet med bokstaver (A, B, C, ... J). Når endringer på ulike steder i dokumentet antas å høre sammen, er dette kodet med samme bokstav. Punktene i det opprinnelige reglementet er nummerert med arabiske tall (1, 2, 3, osv.) i opptil tre nivåer (eksempel 3.2.1). Den opprinnelige nummereringen er beholdt for å lette sammenligningen med det gamle valgreglemenentet. Med mindre det i diskusjonsperioden om forslaget, som er satt til to uker, reises klare innvendinger mot dette endringsforslaget antas det som akseptert. Innvendinger må postes som oppfølgere til dette innlegget i no.usenet.admin og ha en en innledning av formen: "Jeg har følgende innvending mot endringsforslag N" (der "N" erstattes med relevant bokstav). Det er også mulig å komme med forslag til redaksjonelle endringer og språklige presiseringer og re-formuleringer i diskusjonsperioden. Redaksjonelle og språklige forslag som ikke endrer på meningsinnholdet betraktes ikke som innvendinger mot forslaget. Dersom det reises innvendinger mot ett eller flere av punktene under diskusjonsperioden, og det ikke oppnås enighet om bedre formuleringer, vil punktene bli lagt ut til avstemming. De som har reist innvendinger vil da bli invitert til å legge fram ett eller flere alternative forslag til utforming av de omstridte punktene, og det vel bli stemt punktvis mellom forslagene. Dersom ingen innvendinger er blitt reist i løpet av diskusjonsperioden, eller etter at avstemmining er ferdig gjennomført vil forslaget bli bearbeidet redaksjonelt. Redaksjonelle forslag vil innarbeides og AU vil i tillegg forsøke gjøre reglementet mer lesevennlig ved å re-nummerere punktene og dele de svært lange punktene 3.2.2, 3.2.3 og 3.2.4 i flere mellompunkter. Dette redaksjonelt bearbeidede forslaget deretter vil bli postet til no.usenet.admin og no.usenet.informasjon, og vil bli betraktet som godtatt med mindre det kan reises innvendinger der det kan påvises at redigeringen av forslaget også har endret på meningsinnholdet i forslaget. ======================================================================== Ad. 1: Beholdes uendret. Ad. 2: Beholdes uendret. Ad. -----: ENDRINGSFORSLAG A Det innføres et nytt punkt mellem § 2 og § 3. Punktet har navn "Generelle bestemmelser", og vises foreløbig med punktnummer "X". Teksten er som følger: X. Generelle bestemmelser BEGRUNNELSE: Det er behov for et eget punkt for generelle bestemmelser. Ad. X.1: ENDRINGSFORSLAG B Det innføres et nytt underpunkt X.1 under "Generelle bestemmelser" med tekst som følger: X.1 Informasjon vedrørende valget All informasjon fra AU vedrørende valget skal postes av AU både i gruppen "no.usenet.admin" og i "no.usenet.informasjon". Followup-to skal være satt til ""no.usenet.admin". All diskusjon, innsigelser mot kandidater og stemmetellere, presentasjon av, og dialog med, kandidatene, og andre ting vedrørende valget skal foregå offentlig, i nyhetsgruppen "no.usenet.admin". Nominasjon av kandidater og mistilletsforslag mot sittende AU skal både postes i "no.usenet.admin" og sendes som epost til AU, som beskrevet nærmere i henholdsvis §§ 3.2.2 og 5.1. BEGRUNNELSE: Svært mange steder i valgreglementet pålegges AU å informere. Videre angir reglementet at det skal foregå ymse aktiviterer der brukerene av no.* kan og bør delta. I stedet for at navn på de konkrete fora gjentas ørten ulike steder i reglementet etableres dette som et generelt prinsipp innledningsvis. I det gamle reglementet henvises det videre stort sett til den (nå) ikke-eksisterende gruppen "no.news.diverse". Disse henvisningen må uansett oppdateres, og da virker det mest rasjonelt å fjerne dem alle steder der de forekommer, under henvisning til overstående generelle prinsipp. Ad. X.2: ENDRINGSFORSLAG C Det opprettes et nytt underpunkt X.2 under "Generelle bestemmelser" med tekst som følger: X.2 Omskriving av epost-adresser Flere bestemmelser i dette reglementet innebærer at epost adresser skal postes på Usenet. I samtlige slike tilfelle skal adressene omskrives på en måte som reduserer risikoen for at de fanges opp av automatiske adressesamlere. Ad. 3.1: ENDRINGSFORSLAG D Teksten "som spesifisert i [dokument]," strykes. BEGRUNNELSE: Dette dokumentet har aldri blitt laget, og det er i praksis umulig å spesifisere hva oppgaven omfatter i tilstrekkelig detaljeringsgrad. Slik bestemmelsen nå står er den uten mening og bør strykes. Ad. 3.1: ENDRINGSFORSLAG B Referanser til "no.news.diverse" fjernes. BEGRUNNELSE: Se Ad. X.1 over. Ad. 3.2.1: ENDRINGSFORSLAG B Referanser til "no.news.diverse" fjernes. BEGRUNNELSE: Se Ad. X.1 over. Ad. 3.2.2: ENDRINGSFORSLAG E Punkt 3.2.2 foreslås byttet ut med følgende punkt: 3.2.2 Nominasjon, aksept- og diskusjonsperiode Alle kan foreslå kandidater til AU, også medlemmer av det sittende utvalget. En tidsramme på to uker settes for forslag til kandidater fra den datoen da dette blir annonsert. Forslag skal postes på no.usenet.admin og samtidig sendes pr. epost til au(at)usenet.no. Av hensyn til at ikke alle ønsker sin epost-adresse postet på Usenet bør forslaget som postes til no.usenet.admin kun angi egennavn, ikke epost-adresse eller annen kontaktinformasjon. Forslaget som sendes pr. epost til AU skal inneholde en epost-adresse som kandidaten kan kontaktes på. Forslagsstillere plikter samtidig å kontakte "sin" kandidat direkte (f.eks. pr. epost) og opplyse om nominasjonen. Nominasjoner skal være på standard, flatt tekstformat (innholdstype text/plain i MIME-terminologi). Hele meldingen som inneholder nominasjonen skal være leselig uten bruk av spesiell programvare. Nominasjoner i meldinger som inneholder vedlegg, multipart, alternative formater som krever spesiell programvare for å kunne bli lest, eller som inneholder "rik tekst", HTML, osv. vil ikke bli godkjent. Ved utløpet av nominasjonsperioden vil det sittende AU kontakte samtlige foreslåtte kandidater pr. epost med forespørsel om de ønsker å stille til valg. AU kan også, men har ikke plikt til, å forsøke andre kanaler for å oppnå kontakt med kandidater som ikke besvarer henvendelsen. Akseptperioden starter ved utløpet av nominasjonsperioden i det AU henvender seg til kandidatene med forespørsel om de aksepterer nominasjonen og avsluttes så snart samtlige kandidater har svart, eller senest ved utløpet av de to fire pluss tre virkedagers svarfrist slik som disse beskrevet nedenfor. Dersom det fortsatt er kandidater som ikke har besvart henvendelsen fra AU fire virkedager etter starten av akseptperioden skal AU 1) poste en liste over hvilke kandidater som ikke har svart på henvendelsen; og 2) kontakte de aktuelle forslagsstillere å opplyse om at "deres" kandidat ikke har svart på henvendelsen. Etter dette gis det ytterligere tre virkedagers frist. Dersom kandidaten etter utløpet av denne fristen ikke svarer på henvendelsen strykes nominasjoen. Dersom det ved utløpet av akseptperioden ikke er nok kandidater til å fylle de ledige plasser i AU, forlenges nominasjonsperioden med to uker. Ny annonsering som nevnt i pkt. 3.2.1 må da gjøres, og ny akseptperiode løper deretter som beskrevet over. Ved utløpet av akseptperioden, og når det eksisterer tilstrekkelig mange kandidater starter diskusjonsperioden. BEGRUNNELSE: Klargjøring av ansvar og tidsfrister. Direkte epost til AU gir bedre sikkerhet for at nominasjoner når fram enn "bare" posting (newsdistribusjon er mindre pålitelig enn epost). Bedre "sikkerhetsnett" for å fange opp nominasjoner der den nominerte temporært er borte fra postkassen sin. Ad. 3.2.3: ENDRINGSFORSLAG F Punkt 3.2.3 foreslås byttet ut med følgende punkt: 3.2.3 Diskusjonsperioden Når nominasjonsperioden og akseptperioden er utløpt poster AU en presentasjon av kandidatene i form av en liste inneholdende fullt navn og e-mailadresse til de nominerte. Dersom antallet nominerte kandidater som har akseptert nominasjonen er identisk med antallet plasser i AU som skal fylles vil disse regnes som valgt uten avstemning. Er antallet høyere vil det sittende utvalget annonsere at det skal avholdes valg. Valget starter med en to ukers diskusjonsperiode. Den første uken av diskusjonsperioden benyttes også til å oppnevne og diskutere stemmetellere. Før valg kan avholdes må det oppnevnes tre stemmetellere. Tre stemmetellere som foreslås av AU skal på forhånd må presenteres og godkjennes. Stemmetellerne er å betrakte som valgt hvis støtten de får er større enn eventuelle innsigelser, eller er større enn støtten til eventuelle andre kandidater. Enhver som er stemmeberettiget ved valget kan komme med innsigelser mot stemmetellerne, og/eller presentere motkandidater til stemmetellerene. En uke etter det opprinnelige forslaget på stemmetellere ble postet vil diskusjonen bli avsluttet, og AU poster en oppsummering som samtidig lister opp de tre stemmetellere som er oppnevnt. Den to ukes diskusjonsperioden skal også benyttes av kandidatene (dersom de ønsker det) å presentere seg selv og hva de forventer å bidra med. Videre kan de stemmeberettigete benytte diskusjonsperioden til å diskutere kandidatene, og til å stille spørsmål til kandidatene. BEGRUNNELSE: Bedre presisering av prosessen og tidsfrister med oppnevning av stemmetellere enn dagens reglement. Ad. 3.2.4: ENDRINGSFORSLAG G Punkt 3.2.4 foreslås byttet ut med følgende punkt: 3.2.4 Avstemningsperioden Ved avslutning av diskusjonsperioden begynner avstemmingsperioden. Avstemningen kan foregå per mail, og/eller via et webbasert skjema. Tidspunkt, tidsramme, mottakeradresse for epoststemmer, URL til stemmeskjema osv. skal annonseres av AU i de to sedvanlige nyhetsgrupper, og dessuten på websiden http://www.usenet.no/. Tidsrammen for gjennomføring av avstemningen vil i utgangspunktet være 2 uker, men denne kan, i likhet med forslagsperioden utvides dersom spesielle forhold tilsier det. Ved epost-basert avstemming stemmes det ved innsending av "stemmeseddel" til den epost-adresse som er oppgitt i annonseringen av valget (stemmetelleradressen). Ved avstemming via web-basert skjema skal tydelige anvisninger for hvordan man stemmer framgå av skjemaet. Hver person får kun stemme én gang. Å disponere flere ulike epost-adresser gir ikke rett til å avgi multiple stemmer. Enten det stemmes via epost eller via web-skjema skal fullt navn og en fungerende, personlig epost-adresse framgå av stemmeseddelen. Stemmer sendt fra ikke-personlige kontoer (root, www el.). vil bli forkastet. Også stemmer som ikke har riktig avsender vil bli forkastet. Hvem som har avgitt stemme vil bli offentliggjort av AU i de to sedvanlige nyhetsgruper og på http://www.usenet.no/, men hva den enkelte har stemt forblir hemmelig. Omtrent halvveis i avstemningsperioden vil det bli postet en liste med navnene på de som har avgitt stemme så langt, slik at alle kan sjekke at de har fått registrert sin stemme. Tilsvarende kan man se om noen andre har sendt inn stemme i ditt navn uten ditt samtykke. Når valget avsluttes vil det på nytt bli postet en slik liste, samt en liste over avsendere av underkjente stemmer. Viser det seg at det er feil i listen, f.eks. at en stemme feilaktig er underkjent, vil stemmetellerene rette opp i dette på initiativ fra stemmegiveren, og evt. revidere resultatet dersom det viser seg nødvendig. Klager over feil må være sendt stemmetellerene innen en uke etter at listen over godkjente og underkjente stemmer er offentliggjort. Når klagefristen er utløpt er resultatet endelig, og resultatet av avstemmingen postes av AU i de to sedvanlige nyhetsgrupper og annonseres på http://www.usenet.no/. Det nyvalgte AU tiltrer så sin funksjon umiddelbart. BEGRUNNELSE: Bedre presisering av prosessen og av tidsfrister enn dagens reglement. Ad. 3.2.5: Beholdes uendret. Ad. -----: ENDRINGSFORSLAG H Det unummererte punkt mellom punkt "3.2.5" og punkt "3.3.1." med teksten "Suppleringsvalg av AU-medlemmer:" tildeles punktnummer "3.3". BEGRUNNELSE: Det er en ren forglemmelse at dette punkter mangler punktnummer. Ad. 3.3.1: ENDRINGSFORSLAG I Se Ad. 3.3.5 Ad. 3.3.2: ENDRINGSFORSLAG I Se Ad. 3.3.5 Ad. 3.3.3: ENDRINGSFORSLAG I Se Ad. 3.3.5 Ad. 3.3.4: ENDRINGSFORSLAG I Se Ad. 3.3.5 Ad. 3.3.5: ENDRINGSFORSLAG I Samtlige punkter 3.3.1 - 3.3.5 slettes og erstattes med følgende tekst under punkt 3.3: 3.3 Suppleringsvalg av AU-medlemmer: Dersom ett utvalgsmedlem trekker seg i løpet av valgperioden (se pkt 3.2.1), skal Arbeidsutvalget annonsere suppleringsvalg. Det er ønskelig at det medlemmet som trekker seg blir sittende til suppleringsvalget er avsluttet og det nye medlemmet kan begynne å delta, men AU er likevel beslutningsdyktig dersom det i en kortere periode kun består av 2 medlemmer + vaktmester. I slike tilfeller skal det tilstrebes at denne perioden blir så kort som mulig, slik at regelen om hvilke perioder valget kan foregå i (§ 2.) kan fravikes ved suppleringsvalg. Ved suppleringsvalg velges det kun ett medlem til AU for å erstatte det medlem som trer ut. Funksjonsperioden for det nye medlem blir den gjenværende funksjonsperioden til det øvrige sittende AU. Suppleringsvalg foregår forøvrig etter de samme regler som ordinære valg, slik disse er beskrevet i §§ 3.2.1 - 3.2.5. BEGRUNNELSE: I diskusjonen registrerte AU at det var liten stemning for å innføre en ordning med vareperson. Det eksisterer allerede presedens for å avholde suppleringsvalg (fra den gang Henning Maagerud ble valgt inn). Dagens regler for suppleringsvalg er ganske uryddige, og det er en ønsket forenkling å la suppleringsvalg følge samme sti som ordinære valg med de unntak (at bare en person er på valg, og at funksjonsperioden avkortes til gjenværende funksjonsperiode for det øvrige AU) som er beskrevet over. Ad. 4.1: ENDRINGSFORSLAG B Nåværende punkt 4.1 erstattes av følgende punkt: 4.1 Offentliggjøring av valgresultatet Utfallet av valg skal offentliggjøres av AU så snart stemmetellingen er ferdig. BEGRUNNELSE: Se Ad. X.1 over. Ad. 4.2: Beholdes uendret. Ad. ---: ENDRINGSFORSLAG J Et nytt punkt 5 med overskrift "Mistillit mot sittende arbeidsutvalg" tas inn i reglementet. Teksten til dette foreslås som følger. 5. Mistillit mot sittende arbeidsutvalg. Bortsett fra en "fredningsperiode" 60 dager etter valg på nytt AU og 60 dager etter et nedtemt mistillitsforslag kan det når som helst i valgperioden kan det reises mistillitsforslag mot de valgte medlemmer i sittende AU dersom minst 20% av det antall personer som stemte i siste valg på AU og som har stemmerett ved valg i no.* krever det. Mistillitsforslag kan kun framsettes mot de valgte medlemmer i sittende AU som helhet, ikke mot enkeltmedlemmer i AU. Et mistillitsforslag vil vanligvis ikke omfatte vaktmester, med mindre det angis spesielt i mistillitsforslaget at det også omfatter vaktmester. I så fall må mistillitsforslaget også inneholde minst ett navn på en kvalifisert kandidat som har sagt seg villig til å overta de tekniske funksjoner som påhviler vaktmester. 5.1 Framsettelse av mistillitsforslag Mistillitsforslaget framsettes ved at det oversendes til AU i from av et ebrev inneholdende 1) ett begrunnet misstillitsforslag, 2) signaturene til det tilstrekkelig antall personer som stiller seg bak mistillitsforslaget. Signatur betyr her fullt navn og gyldig, personlig epost-adresse. Samtidig postes mistillitsforslaget til no.usenet.admin. 5.2 Stemmetellere ved mistillitsforslag Ved innlevering av mistillitsforslag oppnevnes det stemmetellere. Stemmetellerene består en person utpekt av og blant de som framsetter mistillitsforslaget, en person utpekt av og blant sittende AU, samt en tredje person som foreslås av disse to i fellesskap. Navnet på den tredje stemmeteller annonseres i de to sedvanlige nyhetsgruppene og man åpner for en uke med diskusjon. Vedkommende ansees som akseptert dersom det ikke postes ainnsigelser mot vedkommende, eller dersom antall personer som støtter vedkommende er flere enn eventuelle innsigelser. 5.3 Avstemming over mistillitsforslag Umiddelbart etter at stemmetellere er godkjent teller disse opp og kontrollerer (om nødvendig) signaturene til de som framsetter mistillitsforslaget. Dersom et tilstrekkelig antall signaturer er funnet å stå bak forslaget skal det uten ytterligere opphold stemmes over mistillitsforslag. Det kan bare stemmes "ja" eller "nei" framsatte misstillitsforslaget. Avstemmingsperioden varer i to uker. Stemmerett har de samme personer som har stemmerett til valg til AU, og avstemmingen gjennomføres ved hjelp av epost på samme måte som ved valg på AU. 5.4 Resultat I avstemningen kreves et flertall for mistillit på 2/3, samt minst 40 flere stemmer for mistillit enn mot. Dersom dette er oppfylt pålegges arbeidsutvalget uten opphold å skrive ut valg på nytt arbeidsutvalg. Ved nyvalg som følge av mistillitsforslag kan valget om nødvendig foregå utenfor de tider for valg som er angitt i §2. Det er ingen begrensing på hvem som kan stille som kandidat ved nyvalg. ======================================================================== -- For USENET Norges Arbeidsutvalg, Gisle Hannemyr