Newsgroups: no.fag.jus,no.usenet.admin Subject: Fra Ot.prp. nr. 62 (1999-2000) From: Thomas Skogestad Date: 02 Jun 2000 14:10:28 +0200 Message-ID: <3168936628156560@oakhurst.penguinpowered.com> http://odin.dep.no/repub/99-00/otprp/62/ Om lov om endringer i lov 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) Tilråding fra Barne- og familiedepartementet av 2. juni 2000, godkjent i statsråd samme dag. I tillegg har departementet mottatt høringsuttalelser fra følgende: ... UNINETT USENET Norges Arbeidsutvalg Flere høringsinstanser var negative til selve utformingen av forslaget til bestemmelse. Stiftelsen eforum.no, De norske Bokklubbene, Nærings- og handelsdepartementet, Kulturdepartementet og USENET Norges Arbeidsutvalg gav alle uttrykk for at det er uheldig å knytte lovbestemmelsen til bestemte typer teknologi. Stiftelsen eforum.no mente det bør fokuseres på hva man ønsker å oppnå med reguleringen, og foreslo en bestemmelse med følgende ordlyd: «Det er forbudt i næringsvirksomhet å benytte systemer for automatisk masseutsendelse av meddelelser eller å benytte distribusjonsformer som påfører mottakeren direkte kostnader, til markedsføring overfor forbrukere uten mottakerens forutgående samtykke.» USENET Norges Arbeidsutvalg ønsket at bestemmelsen ikke bare skal fokusere på e-post, men på alle internettbaserte distribusjonssystemer som baserer seg på at kunden får reklamen levert for egen regning. De foreslo følgende bestemmelse: «Det er forbudt å benytte seg av systemer for automatiske meddelelser til markedsføring overfor forbrukere uten mottakerens forutgående samtykke. Unntatt fra dette er a.systemer hvor brukeren selv må aktivt oppsøke markedsførerens eller dennes agents system. b.spesielle fora for markedsføring eller annonsering, som er klart merket.» Departementet er enig i at det kan være uheldig med en bestemmelse som knyttes til enkelte former for teknologi. En uttømmende liste vil fort bli utdatert med dagens raske teknologiske utvikling. Felles for de to siterte forslagene er imidlertid at de ikke dekker hele det området som fjernsalgsdirektivet gjelder for. ... USENET Norges Arbeidsutvalg, Stiftelsen eforum.no, De norske Bokklubbene, Nærings- og handelsdepartementet, Reklamebyråforeningen og Norsk Bedriftsforbund var positive til et krav om forhåndssamtykke for markedsføring med e-post. De hadde imidlertid merknader til selve formuleringen av forslaget til ny bestemmelse, jf. pkt. 3.3.3. -- thomas.skogestad(at)jusstud.uio.no http://www.filmtilsynet.no/Film/Ytringsfrihetskommisjonen.htm http://www.courtservice.gov.uk/judgments/qb_irving.htm (schvær) http://www.tvistemalsutvalget.net/søksmålsgjenstand_og_rettslig_interesse.htm